Burgerschap, sociale competenties en wereldoriëntatie
Onze leerlingen groeien op in een steeds complexere en diverse maatschappij. Goed onderwijs bereidt leerlingen voor op hun rol in en hun bijdrage aan de samenleving. Bij burgerschapsvorming gaat het o.a. om sociale vaardigheden aanleren, participeren in de democratische rechtstaat en een bijdrage leveren aan de samenleving.
Burgerschap is op de Lindenhoeve geen apart vak, maar zit verweven in tal van lessen en activiteiten. Allereerst komt veel terug in de methode Vreedzaam. De leerkracht maakt samen met de kinderen klassenafspraken en d.m.v. kringgesprekken en de kinderraad mogen kinderen ook meedenken en meebeslissen over een aantal zaken. Ook krijgen ze een actieve rol in de vieringen van Vreedzaam waarbij ze aan de rest van de school presenteren waar ze aan hebben gewerkt m.b.t. sociale competenties.
Het komt ook terug in ons ik-rapport, waarbij we kinderen leren om te reflecteren op hun eigen gedrag en vaardigheden.
De multiculturele samenleving blijft groeien. Binnen de lessen wereldoriëntatie besteden we aandacht aan verschillende landen, culturen en geloven. Wij zijn van oudsher een katholieke school en vieren kerst, carnaval en pasen.
Wij vinden het ook belangrijk dat de kinderen met kunst en cultuur in aanraking komen. We bezoeken musea, voorstellingen en besteden aandacht aan kunst.
Wij stimuleren maatschappelijke betrokkenheid, zo zijn er jaarlijks twee activiteiten gericht op een goed doel, maar is er ook aandacht voor maatschappelijke thema’s als pesten, diversiteit, enz.
Ons onderwijs is activerend en toekomstgericht: op onze school worden de vakken rondom wereldoriëntatie en de expressieve vakken thematisch aangeboden met speciale aandacht voor talentontwikkeling, onderzoekend leren en een gezonde leefstijl.
Onze leerlingen zijn betrokken, autonome en zelfstandige denkers. Bij het thematisch werken presenteren de kinderen hun eindproduct, het resultaat van een eigen onderzoek.