Missie en visie
Brede school De Lindenhoeve is Trots! Samen! Verbindend!
De school wil kinderen voorbereiden op de toekomst die voor hen ligt, waarbij het doel is een leeromgeving te bieden waarin kinderen zichzelf en hun eigen unieke talenten leren kennen en ontwikkelen, verantwoordelijkheid nemen voor hun keuzes en kennismaken met elkaar en met de wereld. Hierdoor wordt een stevige basis gelegd voor een lerend leven en een gelukkige toekomst. In ons onderwijs leggen we het accent op de basisvaardigheden (kennis en vaardigheden). Daarnaast besteden we veel aandacht aan burgerschapsvorming en sociale integratie. In samenwerking met o.a. Kinderwerk en Jongerenwerk van Bindkracht 10 en KION van Brede school De Lindenhoeve is ons doel om de brede ontwikkeling van kinderen te stimuleren en talenten te leren kennen en ontwikkelen. Visie op lesgeven: wij laten vakmanschap zien!
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Wij willen afstemmen op de onderwijsbehoeften van kinderen en een optimaal klassenmanagement hanteren om dit te kunnen doen. Hierbij gaat het zowel om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (bijvoorbeeld door een taalachterstand) als om excellente leerlingen, die meer aan kunnen dan de basisstof. Daarbij vinden wij een kwaliteitsvolle (directe) instructie erg belangrijk. Daarnaast besteden wij veel aandacht aan de analyse van toetsresultaten en de verwerking van onze analyses in een groepsplan en groepsoverzicht. Hiermee proberen we zoveel mogelijk gelijke kansen te creëren voor onze diverse populatie. Visie op leren: ons onderwijs is activerend en toekomstgericht!
Kinderen leren, doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. Dit kan verwerking in het schrift of digitale verwerking zijn, maar ook verwerking in groepjes. Kinderen die meer nodig hebben, krijgen verlengde instructie, terwijl kinderen die meer aankunnen de lesstof compact kunnen verwerken en extra tijd aan verrijkingsmaterialen besteden. We houden hierbij wel de balans tussen fysiek en digitaal werk in de gaten. Tijdens de verwerking van de lesstof wordt er steeds meer gewerkt op devices, waarbij de software adaptief is en er dus kan worden afgestemd op onderwijsbehoeften. Tijdens de wereldoriënterende vakken gaan kinderen actief leren door het stellen van onderzoeksvragen. Zij presenteren hun bevindingen aan elkaar. Wij besteden daarbij veel aandacht aan de 21st century skills. Het is essentieel dat de leerling zich betrokken voelt bij zijn eigen ontwikkelingsproces en hier zelf verantwoordelijkheid voor leert nemen, passend bij de leeftijd.
Visie op onze leerlingen: onze leerlingen zijn betrokken, autonome en zelfstandige denkers met aandacht voor actief burgerschap en sociale integratie.
Wij werken volgens de methode van 'Vreedzaam'. Elke zes weken werken wij schoolbreed aan thema's, die we openen en sluiten in een schoolviering, waarin wij onze verschillen waarderen en vieren. Hierbij besteden wij veel aandacht aan burgerschapsvorming en sociale integratie. Wij willen de leerlingen voorbereiden op de maatschappij en een schoolcultuur creëren waarin de maatschappij wordt nagebootst. De leerlingenraad heeft een vaste plek in de school. Binnen de klas mogen kinderen actief meedenken en meebeslissen. Onze school is een katholieke basisschool, die open staat voor alle kinderen. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is verweven in het onderwijs . We besteden aandacht aan geestelijke stromingen en aan specifieke feesten die gerelateerd kunnen worden aan een bepaalde levensbeschouwing of -overtuiging (burgerschapsonderwijs).
Visie op ouderparticipatie: samen in de driehoek leerkracht-ouders-kind.
Op Brede school De Lindenhoeve werken we met de driehoek: leerkracht - ouders - kind. Om onze doelstellingen te kunnen bereiken, werken wij intensief met de ouders samen om op die manier het beste voor en met het kind te kunnen bereiken. Daarnaast heeft voor veel ouders de school een sociale functie binnen de wijk en ontmoeten ouders elkaar binnen de diverse werkgroepen. Die ouderhulp is voor ons onmisbaar bij het organiseren van diverse activiteiten. Daarnaast willen we onze kennis graag delen met ouders, bijvoorbeeld over voorlezen en hoe ouders thuis hun kinderen kunnen ondersteunen en daarbij zijn werkvormen waarbij ouders fysiek op school worden uitgenodigd, het meest effectief.